نرم افزار کلینیک
نصیری  ۱۳۹۸/۰۴/۱۶ | ۰ | ۰

سرطان کلیه

سرطان سلول های کلیه در مردان 50 تا 70 ساله شایع تر است

سرطان سلول های کلیه که (RCC) نیز نامیده می شود آدنوکارسینوم کلیوی، یا سرطان کلیه نامیده می شود. این مورد شایع ترین نوع سرطان کلیه در بزرگسالان به شمار می رود.

کلیه ها اندام هایی هستند که در بدنتان به شما کمک می کنند که از شر ضایعات موجود در بدن خلاص شوید و همچنین تنظیم کننده تعادل مایعات موجود در بدن می باشند. در کلیه ها لوله های کوچکی به نام tubules وجود دارد. این لوله ها کمک به فیلتر کردن خون، دفع زباله ها و مواد زائد و کمک به ایجاد ادرار می کنند. سرطان سلول های کلیه زمانی اتفاق می افتد که سلول های سرطانی به طور غیرقابل کنترلی در لوله های کلیه شروع به رشد می کنند.

سرطان سلول های کلیه یک سرطان با سرعت رشد بالا بوده  و اغلب به ریه ها و ارگان های اطراف آن گسترش می یابد.

سرطان، سرطان کلیه

علت سرطان سلولی کلیه

کارشناسان پزشکی علت دقیق سرطان سلولی کلیه را نمی دانند. این بیماری معمولا در مردان بین 50 تا 70 سالگی بیشتر شایع می شود اما در هر کسی امکان تشخیص و ابتلا به این بیماری وجود دارد.

برخی از عوامل خطر که برای این بیماری وجود دارند عبارت است از:

داشتن سابقه خانوادگی داشتن سرطان سلولی کلیه

انجام دادن دیالیز

داشتن فشار خون بالا

چاقی بیش از حد

سیگار کشیدن زیاد و بیش از حد

بیماری کلیوی (یک بیماری ارثی که باعث ایجاد کیست در کلیه ها می شود)

وضعیت ژنتیکی بیمار

سوء مصرف مزمن برخی از داروهای تجویز شده و یا دارو های مصرفی بدون نسخه مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی که برای درمان آرتریت و داروهای ضد تب و تسکین درد مانند استامینوفن استفاده می شود

علائم سرطان سلولی کلیه

هنگامی که سرطان سلولی کلیه در مراحل اولیه خود قرار دارد بیماران ممکن است هیچ علائمی در بدن خود نداشته باشند. با پیشرفت بیماری اما علائم ایجاد شده عبارتند از:

ایجاد توده در شکم

وجود خون در ادرار

کاهش وزن غیر قابل توضیح و غیر عادی

از دست دادن اشتها

خستگی

ایجاد مشکل در بینایی

درد مداوم در پهلو ها

رشد مو بیش از حد (در زنان)

سرطان، سرطان کلیه

تشخیص سرطان سلولی کلیوی

اگر پزشک شما به این موضوع مشکوک است که شما ممکن است به سرطان سلولی کلیه مبتلا باشید او حتما درباره سابقه پزشکی شخصی و خانوادگی شما ازتان سوال می پرسد. او سپس یک معاینه فیزیکی را از شما انجام خواهد داد. یافته هایی که می تواند نشان دهنده سرطان سلولی کلیه باشد شامل تورم یا توده های شکمی در تمامی افراد و یا در مردان این علائم شامل رگ های بزرگ شده در کیسه اسکروتال (واریکوسل) می باشد.

اگر شما مشکوک به این سرطان باشید پزشک شما چندین آزمایش را برای تشخیص دقیق تر این بیماری انجام خواهد داد. این آزمایش ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

آزمایش کامل خون که شامل آزمایش خون توسط گرفتن خون از دست شما و ارسال آن به آزمایشگاه برای ارزیابی آن است.

سی تی اسکن که یک آزمایش تصویر برداری است که اجازه می دهد تا پزشک شما به بررسی کلیه های شما برای تشخیص هر گونه رشد غیر طبیعی در آنها بپردازد.

اولتراسوند شکم و کلیه که آزمایشی است که از امواج صوتی را برای ایجاد تصویر از اندام شما استفاده می کند که اجازه می دهد تا دکتر شما به دنبال تومور و مشکلات داخل شکم فرد باشد.

آزمایش ادرار که آزمایشات مورد استفاده برای تشخیص وجود خون در ادرار و تجزیه و تحلیل سلول های موجود در ادرار برای یافتن  شواهدی از سرطان می باشد.

بیوپسی که شامل برداشتن یک قطعه کوچک از بافت کلیه با قرار دادن یک سوزن در تومور و برداشتن نمونه ای از آن است که سپس ارسال آن به آزمایشگاه برای آسیب شناسی برای رد کردن و یا تایید فرضیه حضور سرطان در بدن استفاده می شود.

اگر در شما سرطان سلولی کلیه تشخیص داده شده باشد میزان آزمایش های بیشتری نیز ممکن است از شما انجام شود. سرطان سلولی کلیه مانند برخی دیگر از سرطان ها دارای درجه بندی از یک تا چهار می باشد و هرچه درجه آن بالاتر رود خطرناک تر است. آزمایش های مرحله بندی برای آن شامل اسکن استخوان، اسکن PET و اشعه ایکس قفسه سینه می باشد.

درمان سرطان سلولی کلیه

پنج نوع درمان استاندارد برای سرطان سلولی کلیه وجود دارد. یک یا چند مورد از این درمان ها ممکن است برای درمان این سرطان استفاده شود.

جراحی می تواند شامل انواع روش های مختلف باشد. در طی یک نافترکتومی جزئی بخشی از کلیه حذف می شود. در طی فرایند یک رادیوتراپی کل کلیه فرد ممکن است برداشته شود. بسته به اینکه تا چه حد بیماری در بدن فرد گسترش یافته است ممکن است جراحی گسترده تری برای حذف بافت های اطراف کلیه و گره های لنفاوی و غده فوق کلیوی فرد ضروری باشد. اگر هر دو کلیه از بین بروند انجام دیالیز یا پیوند کلیه برای فرد ضروری است.

پرتو درمانی شامل استفاده از پرتو های پر انرژی برای کشتن سلول های سرطانی است. این تابش می تواند به وسیله یک دستگاه خارجی یا به صورت داخلی با استفاده از دانه ها یا سیم ها داده شود.

در شیمی درمانی داروهایی استفاده می شود که سلول های سرطانی را از بین می برد. می توان شیمی درمانی را به صورت خوراکی یا داخل وریدی انجام داد. انتخاب روش بسته به نوع دارو دارد. این کار اجازه می دهد تا داروها از طریق جریان خون به داخل بدن و داخل اندام ها راه پیدا کنند و به سلول های سرطانی که ممکن است به سایر قسمت های بدن گسترش یافته باشند نیز برسند.

درمان بیولوژیک، همچنین به نام ایمنوتراپی با سیستم ایمنی بدن شما برای حمله به سرطان کار می کند. آنزیم ها یا مواد ساخته شده توسط بدن برای دفاع از بدن در مقابل سرطان مورد استفاده قرار می گیرند.

هدف درمانی یک نوع جدید تر از درمان سرطان است. در این روش از دارو ها برای حمله به برخی از سلول های سرطانی بدون آسیب رساندن به سلول های سالم استفاده می شود. بعضی از داروها بر روی رگ های خونی کار می کنند تا از جریان خون به تومور جلوگیری کنند و موجب مرگ تومور می شوند و رشد آن را کاهش می دهند.

آزمایشات بالینی دیگر برای برخی از بیماران مبتلا به سرطان سلولی گزینه دیگری است. آزمایشات بالینی، درمان های جدید را آزمایش می کنند تا ببیند که آیا در درمان این بیماری ها موثر هستند یا خیر. در طول آزمایش شما از نزدیک تحت نظارت قرار می گیرید و شما می توانید آزمایش را هر زمان که خواستید ترک کنید. با تیم درمان خود صحبت کنید تا ببینید آیا انجام آزمایش بالینی برای شما گزینه ای مناسبی برای شما می باشد یا خیر.

درمان بیماری های کلیوی، کلیه
چشم انداز پس از تشخیص سرطان سلولی کلیه

چشم انداز پس از تشخیص سرطان سلولی کلیه به طور عمده به این موضوع بستگی دارد که آیا سرطان در بدن گسترش یافته است و یا اینکه آیا درمان آن شروع شده است یا خیر. هرچه زودتر درمان سرطان انجام شود احتمال بهبودی بیشتری وجود دارد.

اگر سرطان به اندام های دیگر گسترش یافته است احتمال رهایی از بیماری بسیار پایین تر از قبل است.

با توجه به آمار موسسه ملی سرطان آمریکا نرخ زنده ماندن به مدت پنج سال برای افراد مبتلا به این نوع از سرطان 70 درصد است. این بدان معنی است که بیش از دو سوم از کسانی که با علائم سرطان سلولی کلیه تشخیص داده می شوند کمتر از پنج سال پس از ابتلا به آن جان خود را از دست می دهند.

اگر سرطان فرد هم درمان شود باز هم ممکن است فرد هنوز با اثرات دراز مدت بیماری مواجه شود که ممکن است شامل عملکرد ضعیف کلیه وی باشد.

اگر پیوند کلیه برای فرد انجام شود، انجام دیالیز برای او ممکن است که لازم باشد و همچنین درمان طولانی مدت و مصرف دارو به مدت زیاد برای چنین فردی توصیه می شود.

بعدی قبلی