نرم افزار کلینیک
نصیری  ۱۴۰۰/۰۸/۲۰ | ۰ | ۱۸۴۱

امکانات حسابداری در نرم افزار کلینیک

توضیح قابلیت های زیرسیستم حسابداری در نرم افزار کلینیک سیب

حسابداری چیست؟

حسابداری یعنی جمع‌آوری مدارک و اسناد مثبته و تبدیل آن به قالب یک سند حسابداری که دارای دو طرف باشد. مثلا اگر هزینه قبض برق را از حساب بانکی پرداخت می کنیم، در این تراکنش، سند حسابداری به صورت زیر صادر می‌شود:

سند حسابداری کلینیک - قبض برق

مثال فوق یک نمونه بسیار ساده از سند حسابداری استاندارد است. تشخیص این که کدام حساب در طرف بدهکار و کدام حساب در طرف بستانکار قرار گیرد، توسط حسابداری انجام می‌شود.

کلیه گزارشات مالی، اعم از ترازهای آزمایشی، دفاتر کل، معین و ... از همین اسناد حسابداری استخراج می‌شود.

 


حسابداری کلینیک

در هر جایی که تراکنش های مالی اتفاق بیافتد بایستی از حسابدار و امکان حسابداری در آنجا استفاده کنیم. کلینیک های پزشکی هم از این قاعده مستثنی نیستند و بایستی برای مدیریت مالی بهتر و جلوگیری از به هم ریختگی مالی در کلینیک، از یک حسابدار کمک بگیریم.

حسابداری نرم افزار کلینیک سیب
بیشترین تراکنش مالی در کلینیک‌های پزشکی، معمولا در بخش پذیرش انجام می‌شود. در بین مشتریانی که در حال حاضر از نرم افزار کلینیک سیب استفاده می‌کنند، محدوده تعداد پذیرش بیماران بین 50 الی 600 نفر است.

اگر در کلینیک خودمان از دو نرم افزار مجزا برای مدیریت پذیرش بیماران و حسابداری کلینیک استفاده کنیم، بایستی گزارشات نرم افزار کلینیک را پرینت کرده و اعداد مورد نظر را وارد نرم افزار حسابداری کرده و سند حسابداری مورد نظر را صادر نماییم.

متاسفانه برخی از شرکت‌ها در تیتر معرفی نرم افزار کلینیک خود از عبارت نرم افزار پذیرش و حسابداری کلینیک استفاده می‌کنند و با بررسی دقیق‌تر آن‌ها می‌بینیم که منظور آن‌ها از حسابداری، نمایش میزان درآمد کلینیک از پذیرش بیماران است. توجه داشته باشید که هیچ‌کدام از قابلیت‌های زیر جزء امکانات حسابداری کلینیک نیست :

  1. استخراج میزان درآمد کلینیک
  2. استخراج میزان کارکرد هر پزشک
  3. استخراج میزان کارکرد هر بخش
  4. استخراج میزان درآمدزایی هر سرویس
  5. و ...

تمامی موارد بالا گزارش‌های مدیریتی است که مدیر کلینیک از آن‌ها جهت تصمیم‌گیری‌ها و تعیین سیاست‌های کلینیک استفاده می‌کند نه حسابداری کلینیک.

نرم افزار کلینیک و حسابداری


نرم افزار حسابداری کلینیک باید بتواند این گزارشات را داشته باشد :

  1. دفتر روزنامه
  2. دفتر کل
  3. دفتر معین
  4. تراز آزمایشی کل (دو ستونه، 4 ستونه، 6 ستونه و 8 ستونه)
  5. تراز آزمایشی معین (دو ستونه، 4 ستونه، 6 ستونه و 8 ستونه)
  6. ترازنامه (بیلان) کلینیک
  7. صورت سود و زیان کلینیک
  8. بخش حسابداری در نرم افزار کلینیک سیب

با استفاده از امکان حسابداری در نرم افزار کلینیک سیب دیگر نیازی به وارد کردن اعداد  از روی گزارشات سایر نرم‌افزارها نیست. همه کارها به صورت خودکار انجام خواهد شد. تنها کاری که شما باید انجام دهید، تنظیم قالب صدور سند حسابداری برای قبض پذیرش است. به دلیل جلوگیری از کپی‌برداری از این امکان، از ارائه توضیحات بیشتر معذوریم.

در ادامه مطلب به برخی از سوالاتی که ممکن است در ذهنتان باشد پاسخ داده شده است، در صورتی که سوال خود را پیدا نکردید حتما با ما تماس بگیرید.


سوال 1) بخش حسابداری نرم افزار کلینیک سیب چند سطحی است؟

تا 20 سطح حساب را می‌توانید در نرم‌افزار کلینیک سیب ایجاد نمایید.

سوال 2) می‌توان فقط از امکان حسابداری نرم افزار کلینیک استفاده کرد؟

بلی، این امکان وجود دارد ولی ما به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم. چرا که بزرگترین مزیت حسابداری نرم‌افزار کلینیک سیب، یکپارچه بودن پذیرش و حسابداری است. شما می‌توانید از هر نرم‌افزار حسابداری دیگری به صورت مجزا استفاده کنید.

سوال 3) بخش حسابداری نرم افزار کلینیک سیب دارای درختواره پیش‌فرض است؟

بلی، ما روی نرم‌افزار کلینیک، یک درختواره به صورت استاندارد در اختیاز شما قرار می‌دهیم. البته این درختواره به صورت پیش‌فرض است و در صورت نیاز می‌توانید درختواره دلخواه خود را ایجاد کنید.

سوال 4) آیا امکان ثبت اسناد حسابداری هزینه‌ها و مبالغی که خارج از حیطه پذیرش اتفاق افتاده وجود دارد؟

بلی، شما می‌توانید کلیه گردش‌های مالی کلینیک را در قالب سند حسابداری در نرم‌افزار کلینیک سیب ثبت کنید.

سوال 5) آیا سند حسابداری برای قبض پذیرش به صورت اتوماتیک صادر می‌شود؟

بلی، سند حسابداری بر اساس قالبی که توسط مدیر مالی در کلینیک تنظیم می‌شود، به صورت خودکار صادر می‌شود.

سوال 6) آیا سند حسابداری برای فیش‌های حقوقی پزشکان و پرستاران هم به صورت اتوماتیک صادر می‌شود؟

بلی، علاوه بر قبض پذیرش، برای فیش‌های حقوقی هم سند حسابداری به صورت خودکار صادر می‌شود.

سوال 7) سند حسابداری خودکار چه فرقی با سند دستی دارد؟

سند حسابداری خودکار باعث می‌شود تا نیاز به ورود اطلاعات از طرف کاربر نباشد. این امر باعث به حداقل رساندن خطای انسانی می‌شود.


بعدی قبلی

مطالب مرتبط